4 Aralık 2007 Salı

2007'nin getirdikleri ve götürdükleri

2007, Formula 1 tarihinin en hareketli ve bereketli senelerinden biri olarak tarihe geçti. Geçtiğimiz sezona yönelik önemli ve dikkat çekici gelişmelere bir göz atalım...

2007'NİN GENEL MANZARASI

2007, Formula 1 tarihinde belki de hiç yaşanmadığı derecede sıkı ve gergin bir sezon olarak hafızalarımıza kazındı. Daha şampiyonanın başlarında kazanan tarafın McLaren ya da Ferrari olacağı tahmin edilmişti.

• 17 yarışın 12'sinde, birinci turun sonunda lider giden pilot yarışın sonunda zaferi elde etti.
• 17 yarışın 11'inde pole pozisyonu sahibi pilot, yarışın da galibi oldu. Yarışların 4'ünde ise ikinci sıradaki pilo zaferi elde etmeyi başardı. Bununla birlikte Kimi Raikkonen istisna olarak öne çıkarak, üçüncü sıradan başladığı Fransa ve Brezilya yarışlarını zaferle noktaladı.
• 17 yarışın 16'sında McLaren ve Ferrari pistlerde adeta tekelleşti ve ilk iki sırayı işgal etti. Bu iki takımdan birinin yer almadığı tek ilk iki istisnayı ise, BMW Sauber pilotu Nick Heidfeld'in ikinci olduğu Macaristan Grand Prix'si oluşturdu.
• 17 yarışın 17'sinde de ya McLaren ya da Ferrari takımı Grand Prix kazandı. Yine 17 yarışın tamamında pole pozisyonu ve ne hızlı tur bu iki takımın oldu.
• 17 yarışın 12'sinde, Cuma antrenmanlarında en iyi zamanı elde eden araç, yarışın da galibi oldu.
• 17 yarışın yalnızca 2'sinde, Ferrari ya da McLaren takımlarına dahil olmayan bir pilot yarışın ikinciliğini elde etti. Bu sonuçlar Kanada (Heidfeld) ve Japonya'da (Heikki Kovalainen) kaydedildi.
• 51 podyum finişin 46'sı McLaren ve Ferrari takımlarının oldu. Bunlardan 24'ünü McLaren, 22'sini Ferrari, 5'ini ise diğer takımlar elde etti.
• 17 yarışın 6'sında bir pilot, aynı Grand Prix'de hat trick (pole pozisyonu, galibiyet ve en hızlı turun üçünü de elde etmek) yaptı. Esasen bu sezon hat track ortalamasında ciddi bir artış görüldü. Bu zamana kadar gerçekleşen 768 yarışın yüzde 17.3'üne tekabül eden 133 yarışta hat trick görülürken, bu oran 2007'de yüzde 35.2'ye çıktı.

BİRİNCİ BİTİRMEK İÇİN, ÖNCE YARIŞI BİTİRMELİSİN!

Güvenlik ve emniyet, 2007 yılında Formula 1'de hiç olmadığı nispette bir seviyeye yükseldi. Yani, bütün bir sezon boyunca devam eden yarıştan ayrılmak zorunda kalan pilot sayısı birkaç taneden ibaret. Pilotlardan 8'i ise, toplam yarış süresinin yüzde 90'dan fazlasını pist içinde geçirme başarısını elde etti:

Alonso McLaren-Mercedes 97.7%
Hamilton McLaren-Mercedes 97.1%
Heidfeld BMW-Sauber 96.6%
Kovalainen Renault 96.5%
Massa Ferrari 93.5%
Raikkonen Ferrari 92.3%
Rosberg Williams-Toyota 90.2%
Barrichello Honda 90.2%

Halbuki 2004'ten 2006'ya kadar olan geçtiğimiz 3 sene boyunca, her sene sadece 4 pilot yüzde 90 seviyesini aşabilmişti. 2003'te ise bu başarıyı yakalayan tek pilot Michael Schumacher olmuştu. Bazı pilotların kariyerleri boyunca çıktıkları yarışlarda hangi miktarda yarış dışı kaldıklarını ise, aşağıda görebiliriz:

Lewis Hamilton 5.8% (1 out of 17)
Heikki Kovalainen 5.8% (1 out of 17)
Robert Kubica 18.1% (4 out of 22)
Fernando Alonso 21.3% (22 out of 103)

Örneğin, yüzde 95.4 ile şaşırtıcı bir finiş yüzdesi sergileyen Türkiye Grand Prix'sine iştirak eden 22 pilottan 21'i yarışı tamamlamayı başarmıştı. Bu oran aynı zamanda, bütün pilotların yarışı tamamlamayı başardıkları iki yarışın ardından şimdiye kadarki en iyi yarış tamamlama oranı olarak tarihe geçti. En iyi iki yarış ise, 1961 Almanya Grand Prix (15 pilot) ve 2005 İtalya Grand Prix (20 pilot) kaydedildi.

Takımlara ve güvenilirlik düzeylerine baktığımızda ise, McLaren'ın 34 Grand Prix'den 32'sini tamamladığını ve bu konuda seneyi lider tamamladığını görüyoruz. Tamamlanamayan iki yarışa ise, Alonso'nun Japonya'da Hamilton'ın ise Çin'de yaşadıkları kazalar sebebiyet verdi. Bu başarı kaydı aynı zamanda, Ferrari'nin 2004 yılında 36 yarıştan 34'ünü tamamlamasının ardından tarihte ikinci sırada yer almaya hak kazandı. McLaren ve Renault ise, bu sezon mekanik problemler sebebiyle hiç yarış dışı kalmadı.

Bu seneye ilişkin ufak bir ayrıntı da, Ferrari'nin 2002'den bu yana ilk defa olarak mekanik problemler sebebiyle 2'den çok sayıda yarış dışı kalmış olması. 2005'te daha fazla sayıda problem kaydedilmiş olsa da, bunlardan birinin lastik problemi olduğu ve aracın mekaniği ile alakası olmadığı belirtilmişti.

BUNU DAHA ÖNCE DE GÖRMEMİŞ MİYDİK?

Daha önce yapılan çoğu sıralama ve yarışla kıyasladığımızda, 2007'de bunlara ilişkin deja-vu hissi veren birçok durumla da karşılaşıyoruz. İşte bunlara birkaç örnek:

• Nick Heidfeld sıralamalarda 5 kere dördüncü oldu. Bunu 2006'da Jenson Button'da da görmüştük.
• Heikki Kovalainen sıralamalarda 4 kere sekizinci oldu. Bunu 2006'da Nick Heidfeld'de de görmüştük.
• Rubens Barrichello 4 defa onbirinci, 4 defa da onuncu oldu.
• Anthony Davidson sıralamalarda 4 defa onaltıncı oldu.
• Jarno Trulli 8 etkinlikte sekizinci oldu, bu da Formula 1 tarihinde bir ilk.

NE KADAR DA ZOR...

Dördüncü sıradan şampiyonluğa uzanmak. Gerçekten çok zor bir ihtimal...

Kimi Raikkonen, neredeyse imkansız olarak kabul edilebilecek bu ihtimali gerçeğe dönüştürmeyi başaran isim oldu. Sezonun ikinci yarısında olağanüstü bir performans sergileyen Fin pilot, zafere uzandı. Sezon ortalarında Buz Adam, bilhassa ABD Grand Prix'sinin ardından rakibi Lewis Hamilton'ın 26 puan gerisinde yer aldığını görerek (58'e 32) fanlarının ümidini kırdı. Sonrasında müthiş bir atak yapan Raikkonen, rakiplerini alt ederek son yarışta şampiyonluğu ilan etmesini bildi.

Buna benzer bir diğer kritik puan vak'ası 1976 yılında yaşanmıştı. James Hunt, kendisinden 35 puan ileride bulunan Niki Lauda'yı İngiltere Grand Prix'sinde yakalayarak şampiyon olmuştu. Ancak Avusturyalı Lauda, Almanya Grand Prix'sinde ciddi bir kaza geçirmiş ve iki yarış boyunca pistlerden uzak kalmıştı. Bu zaman zarfını iyi değerlendiren Hunt 12 ekstra puan elde etmişti. Lauda şampiyonaya yeniden döndüğünde ise fizikî kondüsyonu artık eskisi gibi değildi.

Buna benzer olarak, 1964'te Jim Clark'ın 20 puan altında bulunan John Surtees ile, yine 1988'de Alain Prost'ın 18 puan altında bulunan Ayrton Senna sergiledikleri inanılmaz performanslar neticesinde nihaî zafere uzanmayı bildiler.

Raikkonen bu sene ayrıca benzersiz bir durum sergileyerek, sezonun yalnızca ilk ve son yarışlarında şampiyona lideri oldu. Sezon arasındaki diğer bütün yarışlarda ise lider değildi ancak şampiyon olmayı başardı.

NE KADAR DA KOLAY...

Şampiyonanın bitimine iki yarış kala 17 puanlık liderliği kaptırmak, nasıl bir duygu acaba?

Lewis Hamilton, Formula 1 tarihinde benzerine az rastlanır bir hadiseye sebebiyet verdi. 58 şampiyonada sadece 11 kere, şampiyon olan pilot sondan iki yarış öncesine kadar lider değildi. İşte size geçmişten bazı örnekler:

2007 - Japonya GP'nin ardından (17 yarışın 15.cisi) Hamilton, Raikkonen'in 17, Alonso'nun ise 12 puan önündeydi. İngiliz pilot 1 puan farkla şampiyonluktan oldu ve Alonso ile eşit puanda noktaladı.

1986 - Portekiz GP'nin ardından (16 yarışın 14.cüsü) Nigel Mansell, Nelson Piquet'in 10, Alain Prost'un ise 11 puan önündeydi. Fransız pilot şampiyonayı Mansell'in 2, Piquet'in ise 3 puan önünde tamamladı.

1976 - Kanada GP'nin ardından (16 yarışın 14.cüsü) Niki Lauda, James Hunt'ın 8 puan önündeydi. Ancak sonunda 1 puan farkla şampiyon olmayı başardı.

ALONSO ETKİSİ

Bu belki bir tesadüf belki de açıklaması zor bir durum ancak, 2006 ve 2007 sezonlarının Renault ve McLaren arasında paylaşılmış olması ve bu ikisi arasında mukayese edilmesi ilginç.

Geçtiğimiz sene Fernando Alonso ve Giancarlo Fisichella ile pistlere çıkan Renault, toplam 9 yarış, 7 pole pozisyonu, 5 en hızlı tur ve 19 podyum finiş elde etti. Fernando'suz geçen bu sene ise takım, az önce sayılanların hiç birisini elde edemedi. Tek istisnası, Heikki Kovalainen'in Japonya'da podyuma çıkması oldu.

Diğer taraftan McLaren geçtiğimiz sene hiçbir yarış kazanamamıştı. Bunun yanında takım 2006'da 3 pole pozisyonu, 3 en hızlı tur ve 9 podyum elde etti. McLaren'ın bu sene elde ettiği 8 yarış, 8 pole pozisyonu, 5 en hızlı tur ve 24 podyum dikkate alındığında aradaki farkın geçen seneye nazaran Renault ile benzer mukayeseler barındırdığını görüyoruz. Bu başarıların çoğu elbette Lewis Hamilton tarafından kaydedildi ancak dünya şampiyonu pilotun da takıma olumlu etkisini inkar etmemek gerekir.

PİLOTLARIN NOT ÇİZELGESİ

Lewis Hamilton

İngiliz pilot müthiş bir acemilik senesi kaydederek, herkesi şaşırtı. İşte Hamilton'a ait bazı dereceler...

• Avustralya'dan İngiltere'ye kadar elde ettiği üst üste 9 podyum finişle, bütün zamanların en iyi üçüncülüğünü, çaylaklar arasında ise en iyi dereceyi elde etti. Hamilton'dan önceki çaylak rekoru ise, 1996'da İspanya'dan Belçika'ya kadar art arda 7 podyum kaydeden Jacques Villeneuve'deydi.
• 2007 aynı zamanda, Hamilton'ın elde ettiği 109 puanla, bir sezonda elde edilen en fazla çaylak puanına da sahne oldu. Daha önceki rekor, 1996'da elde ettiği 78 puanla Jacques Villeneuve'e aitti. 2000 yılından itibaren ise en iyi puanlama ise, 2001'de kaydettiği 31 puanla Juan Pablo Montoya'nındı.
• Hamilton, bir çaylağın ş,imdiye kadar çıktığı en fazla podyum sayısını da elde etti: 12. Bundan önceki ise, 1996'da Juan Pablo Montoya'nın kaydettiği 11 podyum ile Jacques Villeneuve'e aitti.
• Bir çaylağın liderlik ettiği yarış sayısı bakımından da Hamilton, 12 ile önde bulunuyor. Bu rakamla genç İngiliz, Jacques Villeneuve ve Juan Pablo Montoya'nın 1996 ile 2001 yıllarında kaydettikleri 11 yarış sayısını da egale etti..
• Bir çaylağın elde ettiği en fazla pole pozisyonu açısından Hamiltın, 6 rakamı ile Jacques Villeneuve ve Juan Pablo Montoya'nın sırasıyla 1996 ve 2001'de kaydettikleri 3 rakamını ikiye katladı.
• Yarışa lider olarak başlama alanında da Hamilton, 12 ile yine Villeneuve''ün 1996'da kaydettiği 9 rakamını geride bıraktı.
• Sezonu 22 yaş, 9 ay ve 14 gününü geride bırakırken tamamlayan dünyanın bu en genç şampiyona savaşçısı, bu yaşıyla, 1960'ta 23 yaş, 2 ay ve 21 günle Bruce McLaren'ın rekorunu da elinden aldı. Bu sahada üçüncü pilot ise, 23 yaş, 11 ay ve 25 gün ile Kimi Raikkonen'e ait.
• Hamilton, tarihte, başlangıç yılında en az bir pole pozisyonu, yarış zaferi ve en hızlı tur zamanını kaydeden ilk pilot olma özelliğine de sahip oldu.
Geride bıraktığı müthiş sezon sayesinde, Hamilton birçok yüzdesel performans tablosuna da liderlik ediyor...
• 17 yarışın 12'sinde podyumda yer almayı başararak, tüm zamanların en iyi rakamı olan yüzde 70.5'i kaydetti. Bu rakamla Hamilton, yüzde 68.8 (51'den 35'i) kaydeden Juan Manuel Fangio'nun ve yüzde 62.1 (248'den 154'ü) kaydeden Michael Schumacher'in önünde yer aldı.
• Hali hazırda Hamilton, her yarış tablosundaki puanlar açısından da bütün zamanların lider konumunda. Genç pilot, her yarışta ortalama 6.41 puan elde etti. Buna karşılık, sıralamada hemen ardından gelen Juan Manuel Fangio 5.64 (51 yarış), Michael Schumacher 5.52 (248 yarış), Fernando Alonso ise 4.76 (103 yarış) kaydetti.
• Yarışlara lider başlama konusunda ise Hamilton, yüzdesel olarak Fangio'nun ardından ikinci sırada yer alıyor. Arjantinli efsane pilot 51 yarıştan 38 ile yüzde 74.5 rakamını kaydederken, Hamilton 17 yarıştan 12 ile yüzde 70.5 seviyesinde bulunuyor.
Kariyerine 22 yaş, 2 ay ve 11 günlükken başlayan Hamilton, bu özelliğiyle de en genç pilotlar arasında özel bir yer ediniyor.
• Hamilton, 22 yaş, 5 ay ve 3 günlükken kazandığı Kanada GP ile en genç yarış kazanan dördüncü pilot. Bütün zamanların rekoru ise, 2003 yılındaki zaferi sayesinde 22 yaş ve 26 gün ile Alonso'ya ait.
• Yine Kanada'da Hamilton, kariyerinin ilk pole pozisyonunu elde etti. İngiliz pilot böylece üçüncü en genç pole pozisyonu kazanan pilot olma ünvanını elde etti. En genci ise, 2003 Malezya Grand Prix ile 21 yaş, 7 ay ve 22 günle bu ünvanı elde eden Alonso.
• Hamilton, 22 yaş, 3 ay ve 1 gün ile (Malezya) en hızlı tur zamanı kaydeden pilotlar sıralamasında en genç dördüncü. Bu kategoriye ise, 20 yaş 8 ay ve 13 günlükken Bahreyn'deki kaydı ile Nico Rosberg liderlik ediyor.
• Hamilton, gelmiş geçmiş en genç şampiyona lideri olma özelliğine de sahip. Zira, şampiyonaya ilk defa liderlik ettiği sırada, yani İspanya GP'de 22 yaş, 4 ay ve 6 günlüktü. Ondan önceki rekor ise, 1960'da Arjantin'de yarışan ve o sırada 22 yaş, 5 ay ve 8 günlük olan Bruce McLaren'a ait.

Giancarlo Fisichella

Hayal kırıcı bir sezon geçiren İtalyan pilot, iştirak ettiği 12 sezon arasında bu sene dördüncü defa olarak podyumda yer alamadı. Pilot bu sene kaydettiği 12 puanla aynı zamanda, 2003'ten bu yana kariyerinin en kısır puan sezonuna da imza attı. Fisichella sezonu 21. sırada tamamladı.

Heikki Kovalainen

Fin pilot için çok zor bir sezon olmasına rağmen, kendisi ani bir çırpınışla Japonya Grand Prix'sinde podyumda yer almayı başardı. Kovalainen sezon sonunda 21 puanda kalan takım arkadaşı Fisichella'yı da geride bırakarak, 30 puana uzandı.

Felipe Massa

2007, puanlama açısından Massa'nın en iyi sezonuydu. Brezilyalı pilot geçen sene 80 puan almasına rağmen bu sene 94 puanaın altına imzasını attı. Ancak şampiyonanın ve sporun doğası gereği, aldığı puanlar neticesinde ancak dördüncü sırada yer alabildi. Geçen sene de üçüncü olmuştu. Bu sene toplam 3 yarış kazanan, 6 pole pozisyonu elde eden, 6 defa en hızlı tur zamanı kaydeden ve 10 defa podyumaçıkan Brezilyalı pilot, aslında en iyi sezonunu yaşadı.

Kimi Raikkonen

Son dünya şampiyonunun aslında 2005 performansı, aldığı puanlar hesap edildiğinde bu seneye nazaran daha iyiydi. Zira Raikkonen 2005'te 112 puan kazanmasına rağmen bu sene 110 puanda kaldı. Raikkonen ayrıca 7'ye altı 6 zafer, 5'e 3 pole pozisyonu ve 10'a 6 en hızlı tur kayıtları ile 2005'te daha iyi bir perfrmans sergilediğini ortaya koydu. Fakat her şeyden önemlisi 2005'te şampiyon olamadı ve en önemlisi de buydu. Bunun sebebi ise McLarenın güvenlik problemlerinden kaynaklandı. Kimi bu sene Avustralya'da 10. zaferini elde etti, Brezilya'da ise keriyerinin 25. en hızlı tur zamanına imza attı.

Jenson Button

Bu sezon adeta Button'ın unutulduğu bir sezon olarak geçti. Button, 4 sezonun ardından ilk defa olarak bu sene ne bir zafer, ne pole pozisyonu ne de en hızlı tur elde edemedi. Podyumda da hiç yer alamayan İngiliz pilot, 2001'de Benetton adına yarışmasından bu yana en kötü yılını geçirdi. Bu sene 6 puanla 15. olan Button, 2001'de ise yalnızca 2 puanla 17. sırada yer almıştı.

Rubens Barrichello

Barrichello da takım arkadaşı Button ile hemen hemen aynı kaderi paylaştı. Kariyeinin en berbat sezonunu geçiren Barrichello, bütün sezon boyunca tek bir puan bile elde edemedi.

Nick Heidfeld

Heidfeld, kariyerinin en iyi sezonunu yaşadığı BMW bünyesinde bulunmaktan oldukça mutlu. Sezonu 5. sırada tamamlayan pilot, Stefan Johansson'ın ardından, zafer kazanmaksızın derece elde edenpilotlar sıralamasında iyi bir yer edindi. Heidfeld, çıktığı zafersiz yarışlar açısından da altıncı sırada...

Pilot Zafersiz Yarış

A de Cesaris 208
M Brundle 158
D Warwick 146
JP Jarier 134
E Cheever 132
N Heidfeld 132

Ralf Schumacher

2007, Alman pilotun kariyerindeki en kötü sezon olarak geride kaldı. 11 sezondur şampiyonalarda yer alan pilot bu sezon ilk defa 16. oldu.

Jarno Trulli

Trulli'nin performansı ise her geçen gün daha da kötüye gidiyor. Son 3 yıl boyunca pilot her sene bir önceki seneye nazaran daha da kötü bir hal kazandı. 2004'ü 46 puanla tamamlayan Trulli, 2005'te 43, 2006'da 15, bu sezon ise sadece 8 puana imza attı.

David Coulthard

Coulthard, kariyerinin en kötü ikinci sezonunu tamamladı. Bu sene 14 puan elde eden pilot, şampiyonaya başladığı 1994 yılında ise 8 puan kazanmıştı.

Mark Webber

Avustralyalı pilot, bu sene Belçika'da 100. yarışına çıktı; Avrupa'da ise kariyerinin ikinci podyumuna çıktı. İlk podyumuna ise 2005 yılında Monako'da çıkmıştı.

Sebastian Vettel

Vettel, Japonya ve Çin Grand Prix'lerinin ardından manşetlere konu oldu. İlk yarışta 3 turda liderliği elinde bulunduran pilot, böylece Formula 1 tarihinde bir yarışta lider olan en genç pilot ünvanını aldı (20 yaş, 2 ay ve 27 gün). Ondan önceki rekor ise, 2003'te liderlik elde eden Fernando Alonso'ya aitti (21 yaş, 7 ay ve 22 gün).

TAKIMLARA TOPLU BİR BAKIŞ

• McLaren, pilotlarının elde ettiği 218 puanla bu yöndeki en iyi sezonunu tamamladı. Esasında bu durum, takımın toplam pilotaj puanlamasında 200 rakamını geçtiği ilk şampiyona olarak da tarihe geçti. Hamilton ve Alonso, 2007'de toplam 24 defa podyuma çıkarken bundan önceki takım rekoru, 1988'de Senna ve Prost'un elde ettikleri 25 rakamıyla sınırlıydı. Takım adına hatırlanması gereken bir diğer önemli husus ise, Monako'da Alonso'nun takımına kazandırdığı 150. zaferdi.

• Renault, 2002'den bu yana en kötü sezonunu sergileyerek, hiçbir yarışı kazanamadı ya da pole pozisyonu elde edemedi. En hızlı tur zamanı da kaydedemeyen takım, 2006'da 19 defa çıktığı podyuma da bu sezon sadece bir defa çıkabildi.

• Ferrari, tarihinde bir ilk olarak, takımlar klasmanında art arda iki sezon 200 puanın üzerinde derece elde etti. Takım 2006'da 201 puan kazanırken, 2007'de bu rakam 204 oldu. Ferrari ayrıca bu sezon 200.üncü en hızlı turuna (Avrupa GP) ve 200.üncü zaferine de (Belçika GP) imza attı. Takım 2007'de 12 defa en hızlı tur zamanına imza atarak tüm zamanların ikinci rekorunu da kırdı. Birincilik ise, 2004'de elde edilen 14 en hızlı tur ile yine Ferrari'de.

• Honda, tarihinin en düşük üçüncü puan tablosu ile bu sezon kederli bir şampiyona evresi geçirdi. 1964'te de üç yarış geride kalmış olmasına rağmen takım hiçbir puan kazanamamıştı. 1966'da ilk beş yarışta yalnızca 3 puan elde edilmişti. Bu sene ise puan sayısı 6 ise sınırlı kaldı.

• BMW Sauber, tek sezonda 100 puanı aşma adetini ikinci yılının ardından bozmuştu. 2007'de ise 101 puanla bu bariyer yeniden aşıldı. Ferrari, McLaren ve Renault gibi tarihî takımları hariç tutarsak, BMW 2004'ten bu yana 100 puan sınırını aşan ilk takım.

• Farklı bir motorla üçüncü yılını tamamlayan Red Bull Racing, markalar klasmanında en iyi performansını sergileyerek 5. sırada yer aldı.

• Williams, performansını biraz dramatik olarak göstererek markalar klasmanında ancak dördüncü olabildi. Takım 2006'da 8. sıradaydı. A curious pattern is emerging in the last four season for Williams: the points total is aways made of double identical digit: 88 in 2004, 66 in 2005, 11 in 2006, and 33 in 2007. 2004'teki Brezilya Grand Prix'sinden bu yana zafer kazanamayan Williams, tarihinin en kurak dönemini yaşıyor. Takım daha önce 1998 ile 2000 ve 1975 ile 1978 yılları arasında da benzer bir kuraklık evresi yaşamıştı.

• Scuderia Toro Rosso, güvenlik konusunda sezonun en kötü takımları arasında göze çarptı. Takım araçları 34 startın 19'unda yarış dışı kalırken; bunlardan 10'u mekanik problemlerden, 9'u ise pilotaj hatalarından ve kazalardan kaynaklandı.

• Spyker ve Super Aguri, kısa tarihleri süresince bu sezon ilk defa olarak puan kaydetme şansını yakaladılar.

2007'YE İLİŞKİN DİĞER NÜKTELER

• Kimi Raikkonen, Fernando Alonso ve Lewis Hamilton'ın üçü de sezonu eşit olarak 12'şer podyumla tamamladı.

• Fernando Alonso ve Lewis Hamilton 2007'de 5,000 km.'den fazla sürüş yapan tek pilotlar. Alonso sezonu 5 bin 50 km ile tamamlarken, Hamilton'ın kilometre sayısı 5 bin 17'de olarak gerçekleşti. Bütün zamanların rekoru ise, 2005 yılında 19 yarışta 5 bin 521 km yol kat eden Tiago Monteiro'da bulunuyor.

Hazırlayan: Osman Bahattin Dirlik

0 yorum:

page counter